Kukatarzis, avagy miért bűzlik az egész

Kis hazánkban a legújabb probléma a szemétszállítás, vagy éppen annak az elmaradása. Mint ismeretes, kb két hete röppent fel a hír arról, hogy összeomlóban a szállítócég (Zöld Híd Kft), és kérdés, hogy ki fogja elvinni a szemetet, aminek a díját már előre befizették. Kicsit beleástam magam az elmúlt napokban, hogy körüljárjam rendesen a témát. Sok lesz a részlet, de talán segít a megértésben.

Tehát, a Zöld Híd Kft Nógrád nyugati-, Pest megye északi- (precízebbeknek a régi Hont vármegye hazai része) valamint a keleti részén, Dány mélységéig látja el a hulladék elszállítását. A hulladékszállítási díj kiszámítása törvényben van leírva (akit érdekel: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1600013.NFM&timeshift=fffffff4&txtreferer=00000001.TXT), ezért én a honlapon fellelhető összegekkel dolgozok (http://www.zoldhid.hu/nkft/Kozszolgaltatasi-dijaink/).  Ez alapján a Zöld Híd által ellátott területen az éves hulladékszállítási díj 29.809 forint per kuka. Egy átlagos, 110 literes kuka heti egy űrítésével számoltam. Ebből kellene kigazdálkodni azt az összeget, amely a teljes év alatt felgyülemlett szemét elszállítása során merül fel költségként. Ha 80%-os átlag telítettségű kukákkal számolunk, akkor is 4,5 tonna szeméttel kell számolni háztartásonként. Ha ezt felszorozzuk a honlap által feltüntetett címmennyiséggel, akkor megkapjuk, hogy alsó hangon is 439 296 tonna (!) hulladékuk keletkezik egy évben. A cég 300 alkalmazottal végzi a szállítást, ami azt jelenti anyagilag, ha mind a 300 alkalmazott a garantált bérminimumra van bejelentve (185.000 ft), akkor 666 milliós bérköltséggel jár egy évre. Ez 65 fillér/kg-os költségarányt jelent. Tehát körülbelül ilyen keretek között kellene elszállítani a szemetet. 

De mit mond a piaci ár?

Egy kukásautó fogyasztásáról a legkézenfekvőbb információkat a vezetőtől lehet szerezni, így hát felkerekedtem, és rákérdeztem. Eszerint a napi fogyasztás 60-80 liter gázolaj, ami függ a környezettől, a településtől, tehát sok változótól. Persze ez csak egy autóé, a Zöld Híd lényegesen több járművel szállít. Ehhez hozzájön a hulladék kezelésének és a megsemmisítésének a költsége is. Erről pontos adatot nem találtam, az interneten azonban számos helyen megtalálható a rezsicsökkentés előtti díjtételek is. Ez (az akkori piaci árak) és a rezsicsökkentett árak közötti különbség 22%-os különbség is lehet. (a Szegedi hulladék árai és a Zöld Híd árai szerint). Ezt a húsz százalékot kell minimum évente kitermelni, ami ugye, állami támogatás nélkül lehetetlen feladat.

Tehát, ha a számok nem hazudnak (és akkor csak a bevételekről tudtunk pontos infókat szerezni, a kiadások között sok a kérdőjel), akkor minimum húsz százalékos árrést kell kitömnie a cégnek, és ez a legóvatosabb becslés. Ha a megfelelő állami támogatások elmaradnak, akkor rezsicsökkentés ide-oda, az összes kukáscég csődbe fog menni csődközeli állapotba fog jutni. Mindenesetre a Katasztrófavédelemnek a saját anyagi forrásaihoz kellett nyúlnia, hogy biztosítsa a szemét elszállítását, ami azt jelenti, hogy üzletpolitikailag a Zöld Híd Kft nem életképes. Ez mindenképpen beavatkozást fog maga után vonni, kérdés, hogy az állami hozzájárulás milyen mértékű és milyen formájú lesz. Egy egyszeri tőkeinjekcióval fel tudják tölteni a veszteséges cégeket, de az idő múlásával azok újra el fognak jutni a csődközeli helyzetbe.

Mi fog történni?

Szemmel láthatóan semmi. A szemétszállítás zavartalan lesz, miközben a cégek recsegve-ropogva be fognak omlani. Mivel a hulladék elszállítása közérdek, ezért nem fog olyan eset előállni, hogy esetleg meghalna az ellátás, mert a Katasztrófavédelem közbe fog lépni minden esetben, ahogy előáll a probléma.Bár a Katasztrófavédelmen keresztül lehetősége van az államnak pénzt pumpálni ezekbe a cégekbe, mégsem hiszem, hogy erre a feladatra használnák fel a céget. Egy fék szerepét tudom elképzelni, amellyel majd sikerrel megakadályozzák a pénzügyi összeomlás utáni szolgáltatás megszűnését. Valószínűleg, mint sok más esetben szintén, a felszín alatt fog fekélyesedni a helyzet, mint egy seb, és egyszer nagyon fog fájni.

A vádaskodás, hogy politikai játszma eredménye a kialakult helyzet, nem alaptalan. A Zöld Híd állítása szerint számtalanszor kért segítséget a NKHV-tól (állami kukaholding), ami, bár módjában állt volna, mégsem tett semmilyen lépést a kormány, illetve a katasztrófavédelem beavatkozásáig. A rezsicsökkentéssel vízfejjé fújt bürokrácia útvesztőjében egyszerűen elhalt a cég kiáltása, amely már szeptembertől kongatta a vészharangot. A politikai támadás kereszttüzébe hirtelen Gémesi György, Új Kezdet-es gödöllői polgármester áll, aki betölti a helyi önkormányzatok szemétszállításért felelős társulásának elnöki címét is. Vagyis betöltötte, mert hétfő délutánra beadta a lemondását. A kormánypárti képviselők politikai indíttatásból nyírják a vidéki ellenzék egyik erős emberét, és a megvédésére, valamint a szakmai alapú párbeszéd lefolytatására nem tesznek sok erőfeszítést.

Zárszóként, találtam egy cikket, amely már 2016-ban elővetítette, hogy nem lesz jó vége az egésznek. 2016-ban. Tehát, bőven lett volna ideje a kormánynak, hogy beavatkozzon, és megakadályozza az egészet.