Tömegközlekedés, vagy tömeg közlekedés?
A napi tömegközlekedési használat egy átlag ember számára annyira természetes, mint a papír zsebkendő használata, fel sem tűnik, hogy valójában micsoda egy óramű-pontosságú szerkezetként működik a mindennapi életben a szervezett tömegközlekedés. Nos, ez a városiasodás egyik velejárója, a XIX. század végén az egyre nagyobb területet foglaltak el a rohamosan növekvő települések, és szükség volt egy olyan szolgáltatás megszervezése, amely eljuttat egy embert A-pontból B-pontba, és gyakorlatilag ugyanez maradt a tömegközlekedés alapja a mai napig.
Budapesten a BKK/BKV a tömegközlekedés bázisa. Nos, az, ahogy ma üzemel vagy éppen nem üzemel, lehet szidni,de aki gyakran használja, főleg nagy távolságok megtételére, annak el kell ismernie, hogy a legjobban megszervezett rendszert használja, ami az egész országban egyedülálló módon metrótól át a kábelvontatású kompon keresztül mindennel kiszolgálja a budapesti és az agglomeráció lakosait (+turisták, de ez most lényegtelen).
A BKK-t igazából az európai színvonalra Vitézy Dávid munkája tette fel, akinek a jutalma, hogy le is mondatták a cég éléről. Ha valami Budapest tömegközlekedésében hasonlít a nyugat-európai városokra, mint például a Futár, vagy a fonódó, akkor ezek mind-mind Vitézy munkája. Állítólag, ha újra pályázna a pozícióra, akkor újra nyerne. Sok vitája volt Tarlóssal, talán több is, mint kellett volna, de egy új Vitézy-éra újabb lendületet adhatna a budapesti tömegközlekedés fejlődése. Ahogy az is, hogyha a kormány nem spórolna minden évben jó pár milliárdot a BKV támogatásán. Hátha az új főpolgármester ebben kicsit simulékonyabb tud lenni a kormánnyal, akinek egyelőre nem biztos, hogy érdeke ez a simulékonyság.A Futár jelentősen megkönnyíti a mindennapi közlekedést. Fotó: BKK.hu
Viszont van valami, ami a tömegközlekedésben sokkalta irritálóbb tud lenni manapság. Mégpedig az, hogyha az állami társaságok sportot űznek abból, hogy a saját utasaikkal szánt szándékkal kicsesszenek. Erre sok példa van, nézhetjük a legendás mátészalkai vasutat, de azért a buszközlekedés se panaszkodhat, íme egy példa:
Néhány hete az egész országban láthatóvá vált,hogy immár újra beköszöntött a kommunizmus a Volánnál, hiszen megszűntek a Volán-társaságok, és felemelkedett közülük az állami(osított) Volánbusz, mint a Galaktikus Birodalom a Köztársaság romjaiból George Lucas híres klasszikusában.
A Volánbusz természetesen megörökölte a Volán társaságok járműparkját és humánerőforrását, azonban nem tud mindig mindenre elfogadható választ adni. Ehhez pedig a körülményeket sem árt ismerni:
- Zajlik egy nagy volumenű felújítás Gödöllő és Hatvan között a vasúton. Csak hogy segítsem a tisztánlátást, ezzel gyakorlatilag a Budapest-Hatvan-Miskolc-Nyíregyháza vasútvonalat rendesen tökön lőtték, a felújítás ugyanis február óta zajlik, és elvileg decemberben be is fog fejeződni (ki tudja,ugye?) A kimaradó vonatokat persze pótolják buszokkal, laza egy órával dobva meg az amúgy sem 30 perces menetidőt. Ezek után érezhető, hogy ez a megoldás az embereknek annyira nem oké.
- A felújítás Északkelet-Magyarországon számos települést elzár a vasúttól, ahonnan a fővárosba ingázó tömegek kénytelen-kelletlen veszik igénybe a Volánbusz szolgáltatását. Ez Budapestre fel viszonylag tervezhető, hiszen a nagy tömeghez a régiós központokban (Ózd, Salgótarján, Eger, Gyöngyös) egyszerűen beállítanak egy új buszt, de ez az erőfeszítés Budapestről távozva sajnos nem érzékelhető.
- Gyakorlatilag a Volánbusz megszületésével összeomlott a pénteki és a vasárnapi menetrend. Rendszeresen fordul elő, hogy a fél óránként járó buszokra az utas nem fér fel és a szolgáltatót igazából nem izgatja, hogy az utas, aki amúgy fizetne a szolgáltatásért, és időben odaért a járathoz,az nem hogy az első, de gyakran a második járatra se fér föl, és ugye, az alternatív vonat nem elérhető. Hogy miért nem tudnak ilyenkor pótló járatot indítani, az jó kérdés,és hogyha lenne érte valaki felelős, akkor tehetne valamit a Stadionnál uralkodó anarchia ellen. Arról ugye nem is beszélve, hogy a további megállókba lévők se tudnak felszállni, hiszen már indulásnál teljesen betelnek a buszok. De erről persze semmilyen hivatalos kommunikáció nincsen. Az pedig, hogy minden egyes buszon ezekre a viszonylatokra elkérik a plusz szolgáltatásért a pótdíjat, de valójában nem biztosítják ezt, például nincs wifi a buszon, arról ne is beszéljünk. Ennek is egyszerű az oka, a Volánbusz nem fizette ki az internetszolgáltatót. Vajon miért nem?
Az utasmennyiség már itthon is adott ehhez az állapothoz. Foto: tizdolog.hu
Lehetséges, hogy egy Vitézy-féle precizitás ráférne erre az új mamutvállalatra, hiszen ez a kevésbé utasbarát hozzáállás fejlődést biztos nem,de haragot és türelmetlenséget viszont kivált, és véleményem szerint teljesen jogosan, hiszen ezzel az összevonással eddig csak azt sikerült elérni, hogy néhány ezer ember oda-vissza útját elég hosszúvá és fárasztóvá tették.
Volánbuszos srácok, lesz változás, vagy ez a két hónap már lemegy így?