Jövőbeli tömegközlekedés

Budapesten járva kelve egy teljesen jó és hasznos dolog ütötte fel idén a fejét, mégpedig a biciklisáv. Ez alapvetően hozzájárul ahhoz, hogy egy benzingőztől  akarom mondani kipufugógáztól fuldokló városban lehetséges legyen a biztonságos biciklizés. Ez a XXI. században sajnos néhány embernek, köztük elég magas funkcióban lévő embereknek is szálka a szemébe. Vagy éppen gerenda.

Kezdjük tök egyértelmű dolgokkal:

A jövő a tömegközlekedésé, a közösségi közlekedésé, a kerékpározásé, és az alternatív energiáé. Lehet ez ellen tiltakozni, de ez az élet rendje, hogy a technológia először létrejön, aztán megérkezik, tesztelik egy ideig majd végül átalakítja a mindennapjainkat.

Így volt ez régen is, ma már nem nagyon látunk lóvasutat, ahogy szépen lassan eltűntek a gőzmozdonyok és a dugattyús repülőgépek is. Viszonylag kevés Ford T rója az utakat, de a nála jóval idősebb Polski és Trabant darabszáma se hasít ki nagy adagot a személyautó-állományból.

Tök logikus, hogy a jövő városa bizony a lehető leginkább autómentes lesz. Ehhez leginkább hozzájárul az, hogy a tömegközlekedés fejlesztéséhez elengedhetetlen lesz  az autósforgalom korlátozása, de legyünk őszinték, a tömegközlekedésnek pont az a feladata, hogy a tömegeket eljuttassa A-ból B-be. És ez jelenleg ez Budapesten elég jól működik. 

A fejlesztések pedig azt a célt szolgálják, hogy a város sokkal élhetőbb legyen, hiszen jelenleg az átmenő forgalom óriási, lehet nézni a Rákóczi utat például, amelyen valaha megszüntették a villamosközlekedést a városon átfutó autópálya kedvéért. Ma már jól látni, hogy ez egy elég rossz ötlet volt, és ezen a tengelyen rengeteg autó küldi meg a belváros levegőjét, amit jó lenne hogyha sikerülne megszüntetni.

A budapesti tömegközlekedés-fejlesztése amúgy is reneszánszát fogja élni a következő évtizedben, a teljesség igénye nélkül, kiegészítve még társadalmilag hasznos elképzelésekkel:

- HÉV-kocsik felújítása. Aránylag ideje volt, ugyanis van olyan kocsi, ami 52 éve robog a főváros sínjein. Tehát nagyjából a rendszerváltás idején volt 22 éves, és azóta senki az ég egy adta világon nem gondolta úgy, hogy kellene helyette valami modernebb. Ez azért az egész országnak elég nagy szégyen.

- 5ös metró: Ugye, hangzatosan már a Szentendrei-hévet is metrónak kell nevezni, hogy majd lehessen rá bizonyos forrásokat lehívni. Nos, van itt ész :) Van egy elképzelés, ami szerint be kellene vezetni a Kálvin térig a Csepeli-, és a Ráckevei HÉV-et, ami egy tök jó gondolat.

Kicsit szkeptikus is vagyok sajnos, hiszen kb 40 éve nincs elég akarat arra, hogy az Örsön a metrót és a HÉV-et összekössék, ott pedig mindössze 50 métert kellene letudni, addig a Kálvin azért ennél messzebb van a Közvágóhídtól.

Ezt az összekötött HÉV-vonalat szeretnék elvezetni a Duna alatt, és összekötni a Szentendrei HÉV-vel. Ez egy jó gondolat, kérdés, hogy lesz elvezetve, mindenesetre a gondolat nagyon hasznos, remélem, hogy valahogy terveznek bele plusz belvárosi megállókat is, hogy ne csak a Kálvin téren lehessen leszállni a Batthyány-tér-Margit-híd előtt.

-Vasút bevonása a tömegközlekedésbe.: Szerintem Kelenföld és a Déli Pályaudvar között ma is ez a legjobb választás, ráadásul a BKK-bérlettel igénybe is lehet venni, azonban a külső kerületekből nagyon jól be lehetne jönni és átszállni a metróra, ilyen megálló elfér a Közvágóhídnál,valamint a Fehér-útnál és a Törekvés-háznál biztosan. A körvasútrendszer életre hívásával újabb nagy lehetőség áll a főváros előtt, ráadásul végre össze lehetne kötni a Ferihegy-2-t is vonattal vagy metróval, mert az egyes terminál, ami össze van kötve, azt nem használjuk (ami amúgy fucklogic)

- 3as metró meghosszabbítása. Amúgy Káposztásmegyernek már '90-ben megígérték, ráadásul még a helye is megvan, csak ki kellene építeni. Ez is a rendszerváltás óta meglévő adósság, amit ideje lenne befejezni. Aztán ahogy fentebb is írtam, Kőbánya-Kispestnél is lehetne lentebb tolni azt a metrót, mert igény lenne arra, hogy Reptér-Deák között gyors közlekedés legyen. Erre egy vészmegoldás az extra reptéri busz, ami az elmúlt tíz év legjobb ötleteinek egyike volt a tömegközlekedés területén.

- 4-es metró II. szakasz: Ugye, nincs elfelejtve, hogy a négyes metró második szakaszát pénzhiány miatt nem építették meg, pedig a Bosnyák tér-Baross tér között most is elég nagy forgalom van, ezért ezt a meghosszabbítási lehetőséget sem szabad elvetni, még akkor sem, hogyha a négyes metró építése kevésbé lett sikertörténet. A Thököly-úton a villamossínek még megvannak, de nincsenek használva, de metró sincs. Ez így elég hülye megoldás.

Amúgy Budaörs is szorgalmaz egy hosszabbítást, csak ugye a másik irányba. Ennek is van létjogosultsága, kérdés, mi fér bele. Az biztos, hogy Bukarestben 30 év alatt 78 kilométer metró épült. Itthon összesen van 38, és ugye, érezni lehet az áthallást a számok között.

- Kisföldalatti: Ezt is régóta tervezik, hogy elviszik a lakótelepig, mert a Mexikói úti végállomás nagyon hasznos, csak a város egy kicsit kinőtte, viszont a gyors bejutás a belvárosba egy olyan lehetőség, ami miatt megérné elgondolkodni ennek a kivitelezésében, plusz meg lehetne építeni a Dunaparti végállomást, ha már az alagút elmegy odáig.

-Galvani híd, villamos. Ugye, magát a Galvani hidat se kezdték meg építeni, mégis terveznek rá villamospályát. Ez egy remek elképzelés, mert tudatosan úgy terveznek egy új műtárgyat, hogy annak szerepet szánnak a jövő városának a tömegközlekedésében.

A poszt elején említett kerékpársáv pedig nagy ellenállást kapott kormányoldalról. Ügyesen kell fogalmazniuk, hiszen a leghitelesebb arc, Vitézy Dávid teljesen a bringasáv mellett van, Fürjes Balázs viszont óvatosan pengeti a politikai húrokat ahelyett, hogy a szakmai dolgokra koncentrálna. Először jónak tartotta a bringás élet fejlesztését (ahogy a Fidelitas is!- 2018-ban), aztán ahogy az ellenzéki vezetés hirtelen megépítette, úgy gyorsan autós üldözésről kezdett hadoválni, majd kompromisszum gyanánt felvitette néhány helyen a bringasávot a járdára, mert szerinte a biciklis sáv itt-ott autósellenes. Most meg azt mondja, hogy ez a megoldás se megfelelő. 

Mi lenne, ha Fürjes Balázs ilyenkor elmenne a fenébe? Ahelyett, hogy támogatná a bringasávot, és azon dolgozna, hogy a biciklisek mondjanak erről leginkább véleményt, most éppen a gyalogos-biciklis konfliktust élezteti ki, mert szerinte az autósok ellen van az egész.

Szerintem meg az van, hogy rá akarják húzni szerencsétlen Karácsonyra, hogy alkalmatlan, mert ha van bingasáv, akkor azért, ha nincs akkor meg azért. Fürjes úr jobban tenné, ha megkérdezné Vitézyt, hogy szerinte hol kellene lennie a bringasávnak, és mivel Vitézy valószínűleg jobban ért hozzá (tekintve, hogy többet tett eddig a budapesti közlekedésért). Bár Fürjes alapvetően a VEKE közleményét idézi, de a civil szervezet felháborodásának ad hangot, hogy pont az a Fürjes beszél, aki évek óta mindent megtesz ellenük. Hiteles ember lehet Fürjes Balázs, kár hogy ő jelentette be a fejlesztések nagy részét.

Reméljük, hogy azok ettől függetlenül meg fognak valósulni.